۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۵۸۷۵۲

پرواز ۱۱۵۲| تلاش جنگنده های آمریکایی برای فریب دادن پدافند دفاعی سوریه

پرواز ۱۱۵۲| تلاش جنگنده های آمریکایی برای فریب دادن پدافند دفاعی سوریه
شب گذشته دو جنگنده F-15 آمریکا با پرواز بر فراز منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه برای هواپیمای مسافربری ایران که از سوریه به سمت لبنان در حرکت بود، مزاحمت ایجاد کردند.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، جنگنده های آمریکایی با قرار گرفتن کنار هواپیمای مسافربری ایرانی قصد فریب پدافند دفاعی سوریه و جنگنده نشان دادن هواپیمای ایرانی در رادار سوریه را داشتند.

این اقدام به منظور فریب پدافند سوریه و شلیک به سمت هواپیما صورت گرفته که با هوشیاری خلبان هواپیمای ایرانی و کاهش سریع ارتفاع ناکام مانده است.

پیشتر در بهمن ماه سال گذشته همزمان با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به اطراف دمشق و نزدیک فرودگاه بین المللی این شهر، یک فروند هواپیمای مسافربری مدل ایرباس۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبدا تهران آماده فرود در فرودگاه دمشق بود که به لطف عملیات فنی برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد فعال سیستم کنترل ترافیک هوایی، هواپیمای مسافری از منطقه شلیک ضد موشک‌ها دور و خارج شد و به جای فرودگاه دمشق با امنیت در فرودگاه پایگاه روسی حمیمیم به زمین نشست.

در ماجرای ۱۸ بهمن ماه ۹۸ سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز گفته بود: رفتار ستاد ارتش اسرائیل در حین اجرای عملیات‌های نظامی و سوء استفاده آن‌ها از هواپیمای مسافربری با هدف ایجاد اختلال در عملکرد سامانه‌های پدافند هوایی سوریه، تبدیل به یکی از روش‌های مهم نیروی هوایی اسرائیل شده است. متاسفانه اسرائیل با در پیش گرفتن این روش نشان می‌دهد که اهمیتی برای جان صد‌ها غیرنظامی بی گناه قائل نیست.
 
گفتنی است که دو مسؤول آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شد، اذعان کردند که جنگنده‌ای که در مسیر پرواز هواپیمای ماهان از تهران به لبنان ایجاد مزاحمت کرده بود، آمریکایی بوده است.

 دو مقام آمریکایی در گفت‌وگوی کوتاه با «رویترز» مدعی شدند که یک جنگنده آمریکایی از نوع «F-15» صرفا در حوزه دید هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفت، ولی این رخداد در فاصله امن صورت گرفته است.

در همین حال، «بیل اوربان» سخنگوی سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با «صدای آمریکا» مدعی شد که جنگنده اف-15 در حال انجام ماموریت عادی خود در اطراف پایگاه «التنف» سوریه بود که  در فاصله ایمن حدود 1000 متری، اقدام به شناسایی هواپیمای مسافربری ماهان ایران  کرد.

سخنگوی سنتکام در ادامه مدعی شد که این اقدام جنگنده‌های آمریکایی کاملا حرفه‌ای بوده ودر چارچوب استاندارها و قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

دیشب دو جنگنده  F-15 آمریکا با پرواز بر فراز منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه برای هواپیمای مسافربری ایران که از سوریه به سمت لبنان در حرکت بود، مزاحمت ایجاد کردند.

در پی این حادثه خلبان هواپیما مجبور به فرود ناگهانی در ارتفاع بسیار پایین شد که در نتیجه آن تعدادی از سرنشینان زخمی شدند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفته که جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

وی افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قاسم طاهری
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
تا به کی سکوت در برابر این گستاخان غارت گر، ما هیچ مردم منطقه را از پرتو مقاومت دلسرد نکنید.
کسی که خدا با اوست ، چه ترسی از رژیم غاصب اسرائیل دارد؟ به خدا قسم سکوت و ضعف دربرابر شیاطین، تنها آنان را گستاخ تر میسازد.
اگر انتقام نگیریم امروز، فردا می ترسم دیر شود، مانند نابود سازی الاسد ، همین روزها باید از اسرائیل انتقام بگیرم
2
0
صمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
متاسفانه یا خوشبختانه! بنظر میرسه ایران سیاست صبر استراتژیک حداقل تا رفع تحریم های نظامی و انتخابات آمریکا رو درپیش گرفته و طرف اسرائیلی و آمریکایی هم این رو متوجه شده. به همین خاطر هم حملات در سوریه به محور مقاومت افزایش یافته و علت وقایعی مثل نطنز هم که بدون شک مشخصه از کجا آب میخوره هم رسانه ای نمیشه و نتیجه این تعلل در پاسخ قاطع میشه انفاقاتی مثل تهدید هواپیماهای ایرانی
2
0
شرفی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
به نظر میاد اسم این اقدام مزاحمت نبوده بلکه تهدید عینی و آنی علیه هواپیمای ایرانی بوده.شواهد نشان میدهد آنها قصد داشتند با فریب پدافند هوایی سوریه آنها را وادار به شلیک کنند.نیروهای نظامی ایران باید فرض را بر این بگذارند که این هواپیما الان سقوط کرده بود ،بنابراین باید پاسخ ما باید فوری و قاطع و به دور از سیاسی کاری و انفعال و محافظه کاری های متداول در دولت باشد.این تهدید دیشب می توانست یکبار دیگر حادثه تلخ هواپیمای اکراینی و یا جنایت امریکا علیه هواپیمای مسافری بری ایران در خلیج فارس را تکرار کند.پس لاجرم هیچ گونه اغماضی نباید صورت گیرد.اخیرا بعضی ها در داخل و حتی خارج عنوان می کنند ایران نباید واکنش نظامی داشته باشد تا تحریمهای تسلیحاتی ایران رفع شود.باید گفت دفاع مشروع حق مسلم ماست و اینکه سرنوشت لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران بهتر از تحریمها و تعهدات بر زمین مانده برجام نخاهد شد.ما باید روی پای خود بایستیم و به قدرت خودمان و افزایش آن ادامه دهیم .
2
0
فاطمه غرضام
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
به این میگن راهبرد*فشار از طریق مسافر هواپیمای غیر نظامی* اسمی ک من گذاشتم، تجربه نشون داده آخرین راهبرد آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران برای پذیرش صلح از همین طریق صورت می گیرد دقیقا قبل از قطعنامه ۵۹۸ بود ک امریکا هواپیمای مسافربری ایران را با حدود ۳۰۰ سرنشین زد. مشخص است که ترامپ به برجام نیاز دارد و می خواهد آن را تحمیل کند. اما غافل از این است که دوران بزن در رو گذشته است
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
این وحشی ها چیکار مردم عادی دارند اگر جرئت دارن با نظامی ها درگیر بشوند
3
0
علی مع الحق
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
خواستار فوری رسیدگی سازمان بین‌المللی هواپیمایی غیرنظامی (ایکائو) به رفتار مخاطره‌آمیز آمریکایی‌ها هستیم.
1
0